Båthistorik

 

Sjöbjörn

Den klassiska snipan, Sjöbjörn, byggdes i Kristinehamn med början 1961. Det var Bro varv, en avknoppning från Albin Motor med Sven Larsson i spetsen, som med hjälp av kompetenta medarbetare konstruerade båten och startade tillverkningen. "En renrasig snipa av kostertyp, men framställd av detta nya nästan oförstörbara, underhållsfria material", stod det i en broschyr. Det skulle alltså tillverkas båtar i det kontroversiella materialet, plast, men de skulle se ut som träbåtar.

Vi vet inte hur många Sjöbjörn som tllverkades, men det finns exemplar överallt i Sverige kring kusten och de stora sjöarna.

Sjöbjörn är alltid utrustad med en Albinmotor, O11 eller O 21. I dag motorer som alltså i många fall är 50 år gamla och tillverkade på Albin Motor i Kristinehamn.

Här följer utdrag från press och reklam gällande Bro Varv, Sjöbjörn, samt Albin Motor.

Från Båtnytt 1961:

"En riktig motor i en riktig båt. Jungman, O 11, 5 hk, motor för bensin- eller fotogendrift. Kadett, O 21, 10 hk motor för bensin- eller fotogendrift". (Annons)

I en annonsruta på samma sida. "Ni möter ALBIN-namnet på många områden... överallt betyder det omutlig kvalitet!"

Sjöbjörn - stabil motorsnipa för folk som vill ha säkerhet.

"Många människor är betydligt mindre intresserade av racerkörning än av att få en båt som är säker och trygg för familjen, även om det skulle blåsa upp. Sjöbjörn är en stabil högsjösnipa av konventionell, beprövad typ, 5,20 m lång och 2,05 bred. Byggd enligt Lloyds rekommendationer för största möjliga livslängd, ritad av den kände båtkonstruktören Lage Eklund. Halvdäckad i för och akter, med låsbara stuvningsutrymmen, inrede av mahogny. Försedd med Albin marinmotor Jungman, typ O 11, med vevstart på svänghjulet. Denna motor ger båten en fart av 6-7 knop. Sjöbjörn byggs av Bro Varv AB, Kristinehamn".

TIDLÖS SNIPTYP BJUDER TRÄTREVNAD I PLASTSKROV

Artikel av Alvar Zacke i anslutning till ett besök på Bro Varv 1962:

I en bildtext framgår: Sjöbjörn kom fram i fjol och visades för första gången på Allt för Sjön. Redan under första året framställdes 20 båtar av denna typ.

Här citeras tidningsartikeln i sin helhet:

Sven Larsson, friluftsälskande, jagande, fiskande 46 årig chef för Bro Varv i Kristinehamn, blev båtkännare redan som liten grabb. Båt- och  motorkännare, ty han tillhör tredje generationen Albin Motor-Larssöner, och det gick knappt en sön- eller helgdag, utan att fader Erik tog familjen med på en biltur, som oundvikligen inrymde besök hos minst en båtbyggare.

Flertalet av dessa byggde bruksbåtar av tidlösa allmogetyper, snipor mest, och den i pojkåren grundlagda respekten och förkärleken för rejäla, riktiga sjöbåtar har följt Sven Larsson genom livet. När moderföretaget Albin Motor för halvannat år sen efter moget övervägande startade en egen båttillverkning och gav livet åt ett dotterföretag, Bro Varv, i hemstaden Kristinehamn, fick snipälskaren Sven Larsson som produktionsledare chansen att förverkliga sina ideer om "vettiga båtar för vettigt båtfolk" och lansera en på samma gång ultramodern och traditionsvårdande linje.

Sven Larsson hade vetgirigt följt utvecklingen av det nya båtmaterialet, glasfiberarmerad plast, och kommit till slutsatsen att det var framtidens melodi. Han såg för sig en idealbåt, som ännu inte stod att få för pengar, vare sig här hemma eller utomlands. En renrasig snipa av kostertyp, men framställd i det nya, nästan oförstörbara, nästan underhållsfria material. En sådan båt - eller rättare, många, många sådana - ville han göra på "sitt" varv.

Det blivande varvets lokalfråga löstes åtminstone provisoriskt genom förhyrning av en f. d. stållinefabrik, centralt belägen i det forna Bro Köping, d. v. s. Kristinehamns gamla Stadskärna. Lage Eklund fick i uppdrag att rita de båda första tillverkningsobjekten, dels en öppen rodd- och aktersnurrebåt av planande typ (faktiskt en eftergift åt den breda publiksmaken!), dels en kostersnipa på ca 17 fots längd och 7 fots bredd. Så föddes Nanette och Sjöbjörn - av namnet torde framgå, vilken som är vilken.

När tillverkningen drogs igång hade man en handplockad arbetsstyrka på sex man, förutom Sven Larsson och plastexperten Stellan Fägersten. Den övriga sextetten visste platt intet om  plast, men desto mer om träbåtbygge. Två av  dem, Gösta Bohlin (i seglarkretsar känd som "lövet") och hans kompanjon sen 1945 Erik Johansson, slog igen sitt eget lilla fina småbåtsvarv (specialitet motorsnipor efter Eriks ritningar) för att skapa fram i trä modellerna till de blivande byggformarna i armerad plast. Och för att inreda Bro-båtarna med den "trätrevnad" som Sven Larsson anser så väsentlig i alla båtar.

Man hade ett första mål - att göra sin entré i båtmarknaden på 1961 års Allt för Sjön. Det lyckades. En Sjöbjörn hann bli färdig och tilldrog sig en minst sagt smickrande uppmärksamhet, ja, blev faktiskt något av en sensation.  Den följdes under detta första år av ett 20-tal syskon och Nanetter, alltmedan produktionen gled in i fastare banor, och arbetsstyrkan växte, alltjämt med utvalt folk, f. n. 35 man. Man betackade sig faktiskt för friställd arbetskraft från andra, äldre företag i branschen. Man ville hellre från början lära upp folk i den egna, ytterst strikta tillverkningsrutinen. Ska det vara plastskrov, så ska det vara de kvalitativt finaste som går att framställa, resonerade Sven Larsson och Stellan Fägersten. Då först skapar man good will, då först öppnar sig andra kräsnare marknader än den rena nöjesbåtssektorn. Alltså inga genvägar till ett färdigt skrov, inga flocksprutor för samtidig snabbuppläggning av plastmassa och lös glasfiber. Istället ren handuppläggning från början till slut, och därtill med en nästan religiös omsorg. Och inga ackord på något arbetsmoment. (Provresultat från bl. a. Chalmers bekräftar, att sådan omsorg ger lön för mödan.)

"Snäva toleranser, det är A och O", fastslår Sven Larsson gång på gång under rundvandringen i "fabriken". Han visar på ett arbetslag i färd med att lägga upp ett skrov. Alla startar arbetet samtidigt, alla har en viss plastmängd som ska räcka (inte av sparsamhetsskäl utan därför att ju mer glas och ju mindre plast, desto starkare skrov får man), alla arbetar i samma, till härdningstiden avpassad rytm. Vilket samspel, vilket smokinglir (för att tala fotbollssvenska)! Det är ett högtidligt ögonblick - utan alla fanfarer - när varvets 29:e båt, en Sjöbjörn, mjukt skakar av sig den svarta formen och svävar där under traversen i all sin jungfruliga vithet. Omedelbart efter födelsen blir skrovet genomlyst, milimeter för milimeter, på det att inte minsta glasblåsa ska kunna bli en framtida kräfthärd. Trots frånvaron av ackordsjäkt har produktionen ökat avsevärt. Första halvåret 1962 beräknas avkasta 50 Sjö- och Skeppsbjörnar (den senare en för fartygsbruk avsedd version), 30 Nanetter och 10 st Styrbjörnar.

Styrbjörn, ja, det är Bro Varvs flaggskepp, som debuterade med den äran på årets Allf för Sjön, en rymlig familjeruffbåt med måtten 6,70 x 2,30 m. Den är lika traditionell i formen som småbjörnarna - eller kanske ändå inte. Ty konstruktören, som inte är någon annan än varvets egen Erik Johansson, har trollat med sniplinjerna och fått fram ökad bärighet i akterskeppet och ökad styvhet utan att bruka våld på förebilden. Fartprov med prototypen till Styrbjörn på västkusten tidigt i våras gav också vid handen, att båten är något av en flyer, all sin trygga kosterbredd till trots.

"Vi siktar i hög grad till utländska marknader", berättar Sven Larsson, "och då i första hand efterfrågan på bruksbåtar. Vi arbetar för närvarande med ett första beställt provexemplar av Skeppsbjörn, avsett för fiske vid Island. Vi är också igång med en fiskebåtsversion av Styrbjörn för England, redan typdöpt Sea Lion. Både svenska och utländska rederier visar dessutom stort intresse för vår lilla snipa som en idealisk ´captain´s barge´, chefsslup, ett oömt men inte oelegant flytetyg för den nödvändiga skytteltrafiken mellan fartyg och land i främmande hamnar. Och så är det slutligen - ej att förglömma - det klientel kräsna båtkännare och - älskare - som, även de, drömt om en vettig båt för vettigt folk, en plastbåt med trätrevnad. Tyvärr får en del av dem finna sig i att stå i kö, åtminstone tills vi hinner upp i vårt närmaste kapacitetsmål, två Sjöbjörnar och en Styrbjörn i veckan. Och dit ska vi - utan att göra avkall på kvaliteten."

Sedan årsskiftet 1962 seglar Bro Varv under egen flagg som ett helt självständigt företag. Sven Lrsson är dess skeppare, och "bästeman" är hans båtkunniga maka Birgitta, till allt annat också driftig affärskvinna. Det är inte för mycket sagt att det är en hjärtesak för dem bägge, att Bro-båtar ska bli en synonym för bra båtar.

p1000561.jpg

Styrbjörn

p1000562.jpg

Skeppsbjörn

Kommentar webb-red: Ovanstående artikel av Alvar Zacke är exakt citerad och oredigerad. Det är faktiskt ganska intressant att iaktta hur en tidningsskribent formulerade sig i början av 60-talet. Fick man göra så där mycket reklam i en tidningsartikel? Alvar Zacke 1904-1977 var pilot, författare och journalist. Den förste "flygande reportern". Han skrev bl. a. pojkböcker om flyg.

 

Därför har jag en ALBIN i båten!

Annons från Albin Motor i Båtnytt nr 7 1966:

Jag vill ha min familj med mig när jag är på sjön. Själv har jag alltid gillat sjölivet, att göra lagom långa upptäcktsfärder, att fiska, att njuta av sjöluften och den frihet som jag tycker att bara sjön ger....

Min fru har inte alltid upskattat sjön. När barnen var riktigt små var det också lätt att förstå henne. Lyckligtvis förstod jag också vad som behövdes för att både hon (och barnen i sinom tid) skulle bli lika glada i sjölivet som jag är.

Min fru ville känna sig fullkomligt säker ombord. Hon ville känna, påtagligt, att hon kunde lita på båten, på motorn och på mitt omdöme. Då kom också trivseln.

Därför har vi nu en riktig, sjösäker båt och hjärtat i den är en pålitligt stark, driftsäker ALBIN båtmotor. Vi slår inga hastighetsrekord med vår båt. Istället har vi råd att köra så mycket som vi någonsin vill. (Vår ALBIN-motor drar ca en liter fotogen i timman.)

Vi har satsat på maximal säkerhet och ekonomi och nu trivs vi allesamman tillsammans på sjön med vår ALBIN-motor.

SÄKERHET OCH TRIVSEL

hamnbjorn.jpg

Hamnbjörn

sjobjorn-1960.jpg

Tillverkning av Sjöbjörn 1960

 
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.